LoaderNahrávám...

Archiv reportáží

Thajsko ,,zapomenutý ráj"

Je ráno 2. února a naše letadlo mířící do Amsterdamu, oplachují pěnou, ,,nenamrzli křidélka“. Hodinové zpoždění doháníme rychle, pružně a elegancí nám vlastní. Ještě nevíme že tyto přednosti, nás budou provázet po celou dobu.

Dahábek ,,malovaný" 2014

Jak se řeklo, tak se stalo!?

Je ráno 7 hodin a naše početná výprava, vedená Kulichem dorazila do Dahabu. Všichni jen ,,proletí" recepcí uchopí již připravené klíčky od pokojů a za 3 minuty jsme všichni ubytovaní. Každý z nás je po probdělé noci tak trošku ,,jetý", někteří jdou dospat, jiní okukujou Planetu a okolí jen Kulich se okamžitě zanořuje do křišťálové vodičky a ani nevadí, že má ,,jen" 26°C, je to paráda a odpoledne jdeme na to.

Bořená Hora po 30 letech...

Slunce na bezmračném nebi, v autě panuje pohodová atmosféra a navigace nás neomylně vede k areálu na kopci. Moje vzpomínky z poslední návštěvy lomu asi před 30 lety jsou víc než mlhavé a na chvíli zapochybuji, zda jsme skutečně na správném místě. Žádný plot ani pevná vrata tehdy vstupu nebránily. No nic - doba je jiná...

Poprvé s Barborou - díky, opalující se nahé blondýnky

Ten starej blázen mi snad fakt uplave!!! Zabírám do ploutví ze všech sil, přesto mi Bóďa mizí v kalné vodě přede mnou, jako bych stál na místě. Lom Barbora, sobota 26. 7. 2014, hloubka 46 metrů, teplota vody cca 5°C. Podívám se na vodící lano těsně pod sebou a – stojím na místě! Já opravdu stojím! Jak je to jen možný?

Horka s bublinkami i bez

Horka Sobota 19. 7. 2014 Výprava Hastrmanů posílena o kamarády z pražského Pragoaquanautu se  rozdělila na dva týmy. Bublinkáři - Boda, Patrik, Martin a Michal přijeli brzy po ránu, aby byli ve vodě dřív, než vstupní plato zablokují davy zanořeníchtivých potápěčů, německých Taucherů a polských Nurků. Sedmdesátiminutový ponor s max. hloubkou 35,8 m zpestřil ztracený ventil na křídle. Boďovi po něm zbyla jen díra o průměru dobrých 4 cm, což se projevilo na ztrátě vztlaku. Než zjistil o co vlastně jde a bez bez sucháče, kterým by kompenzoval malý vztlak se prý po dne coural, jako znavený turista. Teprve během dvacetiminutové hry na schovávanou se štikou v průběhu druhého ponoru na díru v křídle zapomněl.
Tým freečkařů (ve složení Honza, Petra, Lubos, Michal a hybrid free-bublinkář Patrik) si užil  dvě pohodové série ponorů na bójkách. Na lomu jsou nyní tři bóje ukotvené v hloubkách 7 m, 15 m a 35 m. Vedle hloubkových ponorů na lajně se i šnorchlovalo kolem celého lomu, zajímavý byl průzkum podvodního lesoparku v nejzazší zátoce lomu. Tam je obvykle lepší viditelnost a více ryb.
Oba týmy si užily sluníčka víc, než dost. Tropických 33 °C ve stínu bylo díky svěží vodě docela snesitelých. Rozhodně nikdo netrpěl zimou, jako minule. Na hladině má voda 20 °C, ideálních k příjemnému zaplavání jen v plavkách, dole však klesá...

Lomy v Löbejün

Je sobota 12.07.2014 a na Horce končí kurz "Apnea Diver". Část výpravy spěchá domů, my s Jardou však hltáme kilometry dál na západ. V historickém městě Waldenburgu trávíme příjemný večer ve společnosti profesora místního gymnázia a kamaráda Uwe Bellmana, který - jakoby mimochodem - ovládá  češtinu...   Nedělní ráno se hlásí slunečními paprsky. Po vydatné snídani nás čeká pouhá stovka kilometrů. Navigace nás vede kolem Lipska, Halle a poblíž obce Löbejün v nudné rovině neomylně nachází nenápadnou vyvýšeninu s trojicí lomů. Místo jmen se lomové jámy jednoduše označují čísly. My si vybíráme "Kessel 1". Jednička je velice snadno přístupná a voda má podle referencí aktuálně nejlepší viditelnost. Absolvujeme povinné nameldování u šéfa základny. Za registraci inkasuje 7 eur na hlavu, což je přijatelné. Trochu nás udivuje, že ho nezajímají naše kvalifikační karty, a spokojí se jen se zápisem do "knihy hostů" bez jakéhokoliv ověření údajů. Ale to není náš problém - jdeme obhlédnout lom a připravit se na ponor. Bezprostředně u vody jsou k dispozici lavice k snadné montáži přístrojů a oblékání, je tu i přístřešek pro případ horšího počasí. Až sem lze zajet autem k vyložení těžké výstroje, pak je nutné uvolnit místo dalším a nechat vůz na blízkém parkovišti.   Zanoření mezi květy  leknínů a větvemi stromů evok...

Apnea Diver na Horce

V sobotu 12.07.2014 bojovala na lomu Horka trojice adeptů o nádechové hvězdičky. Hned po příjezdu nám bylo jasné, že soudruzi z NDR někde udělali chybu! Optimistická předpověď slunečného počasí na webu wetter.de opět selhala! Sluníčko, které mělo zpříjemnit pobyt ve vodě, zvýšit komfort při strojení do mokrých neoprenů a dodat nezbytnou tepelnou energii mezi bloky ponorů se škodolibě objevilo až po ukončení výcviku...... Přesto standardně velmi dobrá viditelnost a přijatelná teplota vody v "odpočinkové zóně" na hladině připravily slušné podmínky k překonávání osobních limitů. Absolventi kurzu se učili nejen techniky zanoření, pohybu pod vodou, jištění a záchrany, ale museli se poprat s komplikacemi při vyrovnáním tlaku v středouší. První ponory na volné vodě, překročení hranice malých hloubek, pod níž teplota vody rapidně klesá jistě patří mezi stresové faktory, které mohou schopnost vyrovnání podstatně ovlivnit. Každému se dříve, či později podařilo najít svou cestu, jak tento problém vyřešit. K získání kýžené kvalifikace jim tak chybí několik bloků závěrečných ponorů při jedné z připravovaných akcí... Při odjezdu jsme to vzali trochu oklikou přes lomy Prelle a Luisa. V minulosti patřily k oblíbeným cílům našich potápěčských výprav, nyní však upadly tak trochu v zapomnění. Důvodem je dostupnost, bezkonkurenční kvalita vody a skv...

Hastrmani na Steině

Lom SteinaSobota 5.7.2014Jako návrat ztraceného syna - tak na mne působí uvítání Kristýny a Guentera. Kristýna chrlí novinky a Guenter ukazuje jizvu po operaci srdce. Voperovaný by-pass očividně funguje, a oba mi připadají čilí jako dřív. Jsme tu ale kvůli potápění. Voda prý není nic moc, ale za ponor určitě stojí :-). Pracně vrstvíme termoprádlo, podoveraly, trilamináty - s tím se dá v té kose dole bez problémů přežít. Konečně zanoření. Kolečko kolem lomu se protáhlo na 67 minut. Nekteré z místních atrakcí míjíme, neb většinu ponoru trávíme v hloubkách pod 20 m. Tam má voda očekávaných  5 °C, viditelnost od metru do pěti. V hloubce 26 metrů se bez baterky stěží orientuji. Od deseti metrů se výrazně oteplí .Takové parametry samozřejmě nemohou konkurovat brilantní Horce. Tady bodují klid, pohoda, skvělé zázemí, příjemná atmosféra a pro mne také blízkost nedalekého městečka Pulsnitz. Však také bez otálení  vyrážíme na tradiční Ratsherrenspiess. Teprve gurmánské potěšení dělá tečku tečkou za  vydařenou akci...Boďa¨Opět lepší přístup k voděJde se do akceKomfotní plošinaPůvodní vstup je také vzorně upravenTradiční Ratsherrenspiess nemá chybu !!!Na světě je krásně......

Marina Grünersee

18.06. - 22.06. 2014 Tradiční Marina Přívětivé počasí, teplá voda, slušná viditelnost a skvělá plijeskavica... Tak by se stručně daly charakterizovat podmínky, které Hastrmanům připravila příroda i chorvatští řezníci. Prodlouženého víkendu na Istrii se zúčastnila téměř dvacítka Hastrmanů. Prioritou výpravy byl praktický výcvik CMAS P*. Ponory na volné vodě a závěrečným testem zde pětice nových potápěčů nastartovala svoji "mokrou kariéru". Hanka Závůrková, Ivan Leta, Olda Rys a bráškové Pavel + Jirka Tomáškovi posbírali první zkušenosti z potápění na písčinách i svislých skalních stěnách. Ostatní kvalifikovaní potápěči mezitím absolvovali ponory na místních stěnách, někteří se vypravili na oblíbenou lokalitu "Felsentor". Skalní okno ještě nikdy nezklamalo, a nejinak tomu bylo i letos.   Odsolení na Grünersee Slunečné nedělní odpoledne a u jezera Grünersee se to výletníky jen hemží. Naštěstí pouze v restauraci a cestičkách kolem jezera. Svižná voda s teplotou 7°C nám přála, neb počet potápek - potenciálních kaličů - se dal spočítat na prstech jedné ruky! Teplota samozřejmě vyhovovala nám, "suchoňům", přesto Zdena, Slávek a Lukin se chrabře zanořili pouze v mokrých kvádrech. Brrrrrr.... Hejna malých pstruhů se proháněla nad travinami uprostřed jezera, jenom větší kusy se nám s úspěchem vyhýbaly (pokud neplavaly v oleji n...

Tropická Horka

Je červnová neděle, předpovědi slibují parný den, a tak se na lomu Horka sjíždí asi stovka příznivců vody. Stavíme "Hastrmanní základnu" - stan, respektive party přístřešek 4,3 x 4,3m a hurá do vody. Ta je více než svižná - na hladině se sice blíží dvacítce, v hloubce však klesá k 7 °C. Sice je kosa, zato parádní viditelnost, zejména v hloubkách pod 15 metrů. Stále pokračuje rychlé stoupání hladiny v lomu. Freečkujeme na bóji před platem. Její ukotvení, nedávno ještě na hraně desetimetrové výcvikové plošiny, je nyní již v hloubce 15,5 metru! V poledne již slunce pálí jako čert, jedinou šancí na přežití v tepelné výhni je stín přístřešku, ale i tam ukazuje kompjůtr teploty kolem 35 stupňů. Na jídlo není chuť, jen pivo a relax... Po ochlazení při druhé rundě ponorů dojde na grilování. S plnými žaludky se dostavuje chuť na dobrou kávu, a tu zde nemají. Balíme a vyrážíme na kafe směrem na Reichenberg...   Nádherný den, ale stále je na co se těšit - potápko na Steině i špíz  Pulsnitz nás čeká již za týden! Boďa 8.6.2014  ...

Hastrmani na Bali

Relax v Relaxu Bali "Až na kolapsy v letecké přepravě to byla velmi vydařená akce a taky dokonalý relax". Tak shrnul dojem z cesty na Bali jeden z účastníků hastrmanní výpravy a dodal: "Potkali jsme mantry a také žralůčky, jen místo "měsíčníka" jsme viděli "konečníka"!   Odlet šestnáctičlenné skupiny Hastrmanů se neobešel bez dramatické zápletky. Neoblomní celníci neměli pochopení pro Honzíkův zánovní rychlopas, bohužel s kratší dobou platnosti, než požadují indonézské předpisy.  Ještě před vzlétnutím letadla tak ztrácíme dva členy výpravy. Praha - Londýn - Hong Kong... a na Bali je to coby dup. Nad Borneem se pomalu připravujeme na brzké přistání, leč letadlo z ničeho nic krouží nad Jávským mořem. Netušíme, co se děje, že by únos? Letiště v Denpasaru nepřijímá kvůli nouzovému přistání letadla s ožralým australanem. Neplánované přistání na Jávě v Surabaya nás stojí několik hodin zpoždění. V Denpasaru opět vstupují do hry celníci. Jardovi při kontrole z pasu záhadně mizí vložené vízum. Vypadá to, že je baba na celnici jednoduše šlohla. Není odvolání, Jarda kupuje nové. To nám to pěkně začíná.... Dál už organizace klape, jako na drátku: Přesun do resortu, ubytování a dlouhý spánek. Den po příjezdu je odpočinkový, teprve večerním briefingem se rozjíždí naplánovaný program střídající potápěčské dny se dny volna....

Apnea v Liberci

Apnea jáma 9.3.2014 plány na sobotní trénink nám svými nočními směnami překazila škodovka. Naštěstí se našla skulinka v termínovém obsazení jámy a operativní přesun na nedělní dopoledne nám dovolil užít si hodinový trénink i spoustu zábavy pěkně naplno. Mimo mně, Honzy Matouše a Patrika se k nám přidal i Lubos Legat a Michal Herink, oba z klubu Apneaman. Mohli jsme tak porovnat tréninkové postupy, což  - uznáte - nikdy není k zahození. Apneaman staví na zkušenostech světového šampióna Umberta Pelizzariho. Jeho Apnea Academy u nás zastupuje Martin Zajac, který současně vede klub Apeaman. Naše tréninkové postupy čerpají také z know-how Apnea Academy, navíc zahrnují i poznatky ze školy FIT českého rekordmana Martina Štěpánka a Dana Exnera. Správný mix výcvikových ingrediencí pak pomáhá posouvat výkony vpřed. Po jámě jsme si dopřáli ještě hodinový pobyt v areálu. V bazénu jsme potrénovali dynamickou apneu. Patrik zdolal zhruba 65 metru na nádech bez ploutvi, což bude asi jeho osobák, já jsem si zopakoval padesátku. Po dynamikách následovala relaxace v perličkách a páře. Shrnuto: super akce a díky klubu za tak luxusní tréninkové možnosti!
Hezky den Honza a freeckari :-)...